Geen categorieënInfo

De voordelen van HDPE als materiaal

Voor onze kunststof boten maken wij gebruik van het materiaal HDPE, en dat doen we niet voor niets. Dit materiaal biedt namelijk een hoop voordelen, vooral voor boten die ingezet worden voor verhuur. Als je een boot inzet voor de verhuur wil je natuurlijk dat deze lang meegaat en niet al te veel onderhoud vergt. Dan is HDPE zeker de beste keuze!

Wat is HDPE?

De afkorting HDPE staat voor Hoge Dichtheid Polyetheen en het is één van de meest gebruikte kunststoffen ter wereld. Het is een erg duurzame kunststof, één van de meest duurzame die er wordt gemaakt zelfs. HDPE wordt gemaakt van polyetheen dat uit aardolie wordt gewonnen. Ongeveer 25 procent van al het geproduceerde polyetheen valt onder HDPE kunststof.

HDPE boten hebben weinig onderhoud nodig

Een groot voordeel van boten van HDPE is dat ze erg onderhoudsarm zijn. Dat is natuurlijk ideaal als je de boten wil gaan inzetten voor verhuur, want je wil niet te veel tijd en geld kwijt zijn aan onderhoud en reparaties. Je kunt er lekker lang mee blijven varen zonder dat de kunststof boot onderhoud nodig heeft. Ook het schoonmaken van de boten kost weinig tijd. Onderwaterplanten en pokken hechten zich slecht aan het gladde HDPE, waardoor ook de buitenkant van de boot veel schoner blijft. Daarnaast is het materiaal niet vatbaar voor osmose. Osmose is een reactie die ontstaat doordat water, een in wateroplosbare stof en de gelcoat of het verfsysteem van je boot in aanraking komen met elkaar. Hierdoor gaat het water langzaam de gelcoat en de lagen daarachter binnendringen. Met een kunststof boot loop je geen risico op osmose!

Andere voordelen van HDPE als materiaal

HDPE is een perfect materiaal voor boten, het is namelijk lichter dan water en drijft dus al uit zichzelf. Daarnaast is het 100% recyclebaar en dus beter voor het milieu dan andere materialen die gebruikt worden voor het produceren van boten. Het is ook goed en sterk te lassen, waardoor er stevige boten mee gemaakt kunnen worden die enorm slagvast zijn en niet zomaar gaten op zullen lopen. In de winter hoef jij je ook geen zorgen te maken om jouw kunststof boot, HDPE is namelijk vorstbestendig. Bij lagere temperaturen wordt het materiaal wel wat brosser, maar het is toch verstandig om de boot bij vorst op het droge te trekken. Ook zijn de kosten van HDPE en de productie ervan relatief laag. Ten slotte kunnen onze HDPE boten snel worden geproduceerd, aangezien het materiaal CNC gefreesd kan worden.
Geen categorieënRegels & Wetgeving

Wanneer heb je in Nederland een vaarbewijs nodig?

Als je lekker met je boot wil gaan varen in Nederland, is het natuurlijk wel handig om te weten of je hier wel of niet een vaarbewijs voor nodig hebt. Dit kan namelijk nogal verschillen per boot en per gebied. In dit artikel geven we je alle informatie die belangrijk is rondom het vaarbewijs in Nederland. Zo kun jij goed voorbereid en zonder zorgen gaan varen!

Wanneer heb je een vaarbewijs nodig?

De wetten voor het vaarbewijs in Nederland worden onderverdeeld in een aantal categorieën: Boten zonder vaarbewijs, boten met vaarbewijs 1, boten met vaarbewijs 2 en het groot pleziervaartbewijs 2. De cijfers 1 en 2 verwijzen naar het gebied waar je wil gaan varen.

Wanneer heb je geen vaarbewijs nodig?

Je hebt geen vaarbewijs nodig als de boot minder snel gaat dan 20 kilometer per uur en als hij niet langer is dan 15 meter. Met veel zeilboten kun je in Nederland dus gewoon zonder vaarbewijs rondvaren. Als je met een motorbootje wil gaan varen, moet je dus wel goed opletten. Zelfs een opblaasbare boot met een motor van meer dan 5 pk gaat al snel harder dan 20 kilometer per uur.

Wanneer heb je vaarbewijs 1 nodig?

We noemden eerder al kort dat de cijfers achter het vaarbewijs staan voor het gebied waarin je wil varen. Vaarbewijs 1 heb je eigenlijk alleen nodig voor alle boten die niet aan de eisen voor een boot zonder vaarbewijs voldoen, bijvoorbeeld jetski’s of waterscooters. Je hebt vaarbewijs 1 dus nodig als jouw boot harder kan dan 20 kilometer per uur en tussen de 15 en 25 meter lang is. Met dit vaarbewijs kun je op binnenwateren varen, dus op rivieren, kanalen en kleine meren in Nederland. Als je op grotere wateren wil varen, heb je naast vaarbewijs 1 ook vaarbewijs 2 nodig.

Wanneer heb je vaarbewijs 2 nodig?

Vaarbewijs 2 heb je dus nodig voor de grotere wateren in Nederland. Hieronder vallen de Waddenzee, de Oosterschelde, de Westerschelde, de Eems en Dollard, het IJsselmeer, het IJmeer en het Markermeer. De Gouwzee, een onderdeel van het Markermeer tussen Volendam, Marken en Monnickendam, is hierin een uitzondering. Je kunt hier wel varen als je alleen in het bezit bent van Vaarbewijs 1. Ook op de Noordzee mag je varen zonder Vaarbewijs 2, met uitzondering van de Zeehavens, hier heb je wel Vaarbewijs 2 voor nodig.

Wanneer heb je een groot pleziervaartbewijs nodig?

Een groot pleziervaartbewijs heb je nodig voor boten die tussen de 25 en 40 meter lang zijn. Dit vaarbewijs mag echter niet worden gebruikt om zakelijk te varen, dus voor je bedrijf of werk.

Wanneer heb je een vaarbewijs nodig in het buitenland?

In ieder land gelden andere regels omtrent het vaarbewijs en wanneer het wel of niet verplicht is. Dit is ook belangrijk om rekening mee te houden als je wil gaan varen met een Nederlands vaarbewijs. Het grootste deel van de Europese landen hebben de resolutie 40 UNECE/Sc 3 ondertekend. Dat houdt in dat watersporters met motorboten of zeilboten uit het buitenland een ICC moeten hebben om in hun land te mogen varen. De ICC staat voor International Certificate of Competence. Ook van dit vaarbewijs zijn er verschillende varianten, namelijk de ICC Inland Waters en de ICC Coastal Waters. Welke van de twee je nodig hebt, is afhankelijk van het gebied waar je wil gaan varen. De ICC Inland Waters staat eigenlijk gelijk aan het Vaarbewijs 1 in Nederland en de ICC Coastal Waters + ICC Inland Waters staat gelijk aan het Vaarbewijs 2. Als je na 2010 je vaarbewijs hebt gehaald, is dit automatisch ook een ICC. Is dit niet het geval, dan kun je eenvoudig jouw vaarbewijs om laten zetten bij het cbr. Het is ook mogelijk om een losse ICC aan te vragen, maar dat kan alleen als je bepaalde diploma’s hebt. Welke diploma’s dat zijn, vind je op de website van het cbr.

Hoe haal je een vaarbewijs in Nederland?

Als je in Nederland graag je vaarbewijs wil halen, zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Voor het klein vaarbewijs is bijvoorbeeld geen praktijkexamen, maar daarentegen is het theorie-examen hiervoor in de afgelopen jaren wel uitgebreid en een stuk moeilijker geworden.

Het Vaarbewijs 1

Het huidige theorie-examen voor het Vaarbewijs 1 in Nederland bestaat uit 40 meerkeuzevragen. Voor die 40 vragen heb je één uur de tijd. Een vraag kan 1, 2 of 3 punten opleveren en het maximaal aantal punten dat je kunt halen is 80. Het minimale aantal punten dat je moet hebben om het examen te halen is 56, wat betekent dat je 70% van de vragen goed moet hebben.

Het Vaarbewijs 2

Om het Vaarbewijs 2 te halen, moet je twee examens succesvol afleggen. Eerst het theorie-examen voor Vaarbewijs 1 en vervolgens nog een praktijkexamen. Je kunt het eerste examen niet overslaan, je moet ze echt allebei afleggen om Vaarbewijs 2 te kunnen krijgen. Daarnaast raden we je af om beiden examens in één keer te doen, dit is namelijk erg veel stof die je moet kennen. Voor het tweede examen krijg je anderhalf uur de tijd, waarin je 23 meerkeuzevragen en 4 open vragen op het gebied van navigatie moet beantwoorden. Bij een navigatievraag moet je op een zeekaart erg nauwkeurig koersen, posities kunnen uitzetten en afstanden te bepalen. Bij het tweede examen kun je maximaal 4 punten halen per vraag en je kunt in totaal 50 punten behalen. Om te slagen moet je minimaal 35 punten halen, wat betekent dat je 70% van de vragen goed moet hebben.

Het Groot pleziervaartbewijs 2

Voor het groot pleziervaartbewijs moet je twee theorie-examens en een praktijkexamen afleggen. Om het praktijkexamen te mogen doen, moet je beiden theorie-examens behaald hebben en het klein vaarbewijs 2 in je bezit hebben. Het is mogelijk om de examens achter elkaar af te leggen als je dat graag wil. Het eerste theorie-examen voor het groot pleziervaartbewijs 2 duurt een uur en in dit uur moet je 40 vragen over verschillende regelementen beantwoorden. Voor het tweede examen krijg je anderhalf uur de tijd, waarin je 50 vragen moet beantwoorden. Je kunt onder andere vragen verwachten over het vaarwater, instrumenten en technieken. Ten slotte duurt het praktijkexamen 3 uur waarin je gaat rondvaren met een examinator aan boord.
Geen categorieënRegels & Wetgeving

Vaarregels waar je rekening mee moet houden met je kunststof boot

Als je lekker wil gaan varen met jouw nieuwe kunststof boot, zijn er natuurlijk wel regels waar je rekening mee moet houden. De vaarregels in Nederland hebben wel wat weg van de verkeersregels, maar zijn niet helemaal hetzelfde. Als eigenaar van een kunststof sloep zijn eigenlijk alleen de binnenvaartregels interessant. Je gaat immers niet de open zee op met je bootje!

De basis vaarregels in Nederland

In Nederland zijn er een aantal basis vaarregels waar jij je aan dient te houden. Ten eerste houd je op het vaarwater zoveel mogelijk stuurboordwal aan, de rechterkant dus. Dit geldt ook binnen de betonnen vaargeul. Dat is dus wel vergelijkbaar met de normale verkeersregels in ons land. Daarnaast is het de bedoeling dat je het midden van drukke vaarroutes vrijhoudt voor grote schepen en daar niet te laveren. Het is ook belangrijk dat je ten alle tijden rondom goed zicht hebt en regelmatig een keer naar achteren kijkt. Verleen je voorrang aan een ander schip, pas dan tijdig je snelheid en koers aan. Laat ook goed zien welke koers je vaart en geef elkaar de ruimte om te passeren. Verander niet plotseling van koers of snelheid. De ander zal hier dan waarschijnlijk niet op tijd op kunnen reageren.

Eisen voor boten en schepen

Als je met jouw boot of schip op grote rivieren, wateren of kanalen wilt varen, zijn er een aantal eisen waar je aan moet voldoen. Ten eerste is het belangrijk dat je gebruik maakt van de juiste navigatieverlichting op jouw boot of schip en deze verlichting ook op de juiste momenten en juiste manier voert. Heb je een klein schip? Dan moet deze op zijn motor een snelheid van ten minste 6 kilometer per uur kunnen halen op grote wateren, rivieren en kanalen. Hier varen immers ook binnenvaart en zeevaart schepen. Om gevaarlijke situaties te vermijden en schade aan jouw schip en andere schepen te voorkomen, is het verstandig om op tijd vaart te minderen. Zo zorg je voor minimale zuiging en hinderlijke golfslag van je schip.

Regels voor het ankeren en verlaten van je schip

Als je jouw schip ergens aan wil leggen, bijvoorbeeld om ergens te zwemmen of om aan land te gaan, zijn er ook een aantal dingen waar je rekening mee dient te houden. Ten eerste kun je niet zomaar overal aanleggen met je schip. Anker alleen waar dat veilig kan en waar het toegestaan is, niet bij bruggen, sluizen, werkschepen met uitstaande ankers en midden in het vaarwater. Als je wil gaan zwemmen, doe dat dan alleen op plekken waar het mag en waar het veilig is. Het is verboden om te zwemmen bij sluizen, bruggen, gedeelten van de vaarweg die bestemd zijn voor de doorgaande vaart en wachtplaatsen. Let daarnaast op of je gele of zwarte vlaggen ziet, deze geven aan dat er visnetten gespannen zijn. Blijf hier dus uit de buurt. Het spreekt nogal voor zich, maar het is natuurlijk niet toegestaan om te varen als je alcohol op hebt. Het maximaal toegestane alcoholgehalte is 0,5 promille.

Andere regels waar je rekening mee moet houden op het water

Naast het vaarbewijs dat je nodig hebt in Nederland, zijn er nog een aantal andere regels waar je rekening mee dient te houden als je op pad gaat met jouw eigen boot of een huurboot. Een verhuurder van boten zorgt eigenlijk altijd dat zijn boten voldoen aan de richtlijnen, dus in dat geval hoef je naar sommige dingen niet te kijken. Als je een boot huurt zonder vaarbewijs is het niet verplicht om reddingsvesten en een brandblusser aan boord te hebben, zolang je op de binnenwateren vaart. Een boot moet wel altijd een naam hebben als hij niet harder gaat dan 20 kilometer per uur en je moet het regelement (BPR) aan boord hebben als je een schip met kajuit vaart. Boten die harder kunnen dan 20 kilometer per uur hoeven dus niet per se een naam te hebben, maar wel een registratiebewijs. Het registratieteken moet goed zichtbaar zijn op beide zijden van de romp van de boot.
Add to cart