Vaarregels
Geen categorieënRegels & Wetgeving

Vaarregels waar je rekening mee moet houden met je kunststof boot

Als je lekker wil gaan varen met jouw nieuwe kunststof boot, zijn er natuurlijk wel regels waar je rekening mee moet houden. De vaarregels in Nederland hebben wel wat weg van de verkeersregels, maar zijn niet helemaal hetzelfde. Als eigenaar van een kunststof sloep zijn eigenlijk alleen de binnenvaartregels interessant. Je gaat immers niet de open zee op met je bootje!

De basis vaarregels in Nederland

In Nederland zijn er een aantal basis vaarregels waar jij je aan dient te houden. Ten eerste houd je op het vaarwater zoveel mogelijk stuurboordwal aan, de rechterkant dus. Dit geldt ook binnen de betonnen vaargeul. Dat is dus wel vergelijkbaar met de normale verkeersregels in ons land. Daarnaast is het de bedoeling dat je het midden van drukke vaarroutes vrijhoudt voor grote schepen en daar niet te laveren. Het is ook belangrijk dat je ten alle tijden rondom goed zicht hebt en regelmatig een keer naar achteren kijkt. Verleen je voorrang aan een ander schip, pas dan tijdig je snelheid en koers aan. Laat ook goed zien welke koers je vaart en geef elkaar de ruimte om te passeren. Verander niet plotseling van koers of snelheid. De ander zal hier dan waarschijnlijk niet op tijd op kunnen reageren.

Eisen voor boten en schepen

Als je met jouw boot of schip op grote rivieren, wateren of kanalen wilt varen, zijn er een aantal eisen waar je aan moet voldoen. Ten eerste is het belangrijk dat je gebruik maakt van de juiste navigatieverlichting op jouw boot of schip en deze verlichting ook op de juiste momenten en juiste manier voert. Heb je een klein schip? Dan moet deze op zijn motor een snelheid van ten minste 6 kilometer per uur kunnen halen op grote wateren, rivieren en kanalen. Hier varen immers ook binnenvaart en zeevaart schepen. Om gevaarlijke situaties te vermijden en schade aan jouw schip en andere schepen te voorkomen, is het verstandig om op tijd vaart te minderen. Zo zorg je voor minimale zuiging en hinderlijke golfslag van je schip.

Regels voor het ankeren en verlaten van je schip

Als je jouw schip ergens aan wil leggen, bijvoorbeeld om ergens te zwemmen of om aan land te gaan, zijn er ook een aantal dingen waar je rekening mee dient te houden. Ten eerste kun je niet zomaar overal aanleggen met je schip. Anker alleen waar dat veilig kan en waar het toegestaan is, niet bij bruggen, sluizen, werkschepen met uitstaande ankers en midden in het vaarwater. Als je wil gaan zwemmen, doe dat dan alleen op plekken waar het mag en waar het veilig is. Het is verboden om te zwemmen bij sluizen, bruggen, gedeelten van de vaarweg die bestemd zijn voor de doorgaande vaart en wachtplaatsen. Let daarnaast op of je gele of zwarte vlaggen ziet, deze geven aan dat er visnetten gespannen zijn. Blijf hier dus uit de buurt. Het spreekt nogal voor zich, maar het is natuurlijk niet toegestaan om te varen als je alcohol op hebt. Het maximaal toegestane alcoholgehalte is 0,5 promille.

Andere regels waar je rekening mee moet houden op het water

Naast het vaarbewijs dat je nodig hebt in Nederland, zijn er nog een aantal andere regels waar je rekening mee dient te houden als je op pad gaat met jouw eigen boot of een huurboot. Een verhuurder van boten zorgt eigenlijk altijd dat zijn boten voldoen aan de richtlijnen, dus in dat geval hoef je naar sommige dingen niet te kijken. Als je een boot huurt zonder vaarbewijs is het niet verplicht om reddingsvesten en een brandblusser aan boord te hebben, zolang je op de binnenwateren vaart. Een boot moet wel altijd een naam hebben als hij niet harder gaat dan 20 kilometer per uur en je moet het regelement (BPR) aan boord hebben als je een schip met kajuit vaart. Boten die harder kunnen dan 20 kilometer per uur hoeven dus niet per se een naam te hebben, maar wel een registratiebewijs. Het registratieteken moet goed zichtbaar zijn op beide zijden van de romp van de boot.
Add to cart